Η Αεροπορία Στρατού συμπλήρωσε 100 χρόνια Ιστορίας, που αποδόθηκε πολύ εύστοχα στην εκδήλωση της ΔΑΣ την 14 Φεβρουαρίου 2013 με τον τίτλο «Ένας Αιώνας Αεροπορίας Στρατού». Έτσι λοιπόν θα μπορούσαμε να τη χωρίσουμε σε τρεις περιόδους
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1912-1930
«Οι Πρωτοπόροι»
Στις αρχές του 20ου αιώνα. οι αδελφοί Ράιτ (Wright), με τις υποτυπώδεις μηχανοκίνητες πτήσεις τους, που άρχισαν στις 17 Δεκεμβρίου 1903, θεωρούνται οι πρωτοπόροι της αεροπορίας. Στην Ευρώπη η Γαλλία τέθηκε πρωτοπόρος της αεροπορίας με τον Μπλεριό(Bleriot) και τους αδελφούς Φαρμάν(Farman).
Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που χρησιμοποίησε το αεροπλάνο για πολεμικούς σκοπούς, κατόπιν εισήγησης της Γαλλικής στρατιωτικής οργανωτικής αποστολής, για την ίδρυση Αεροπορικής Υπηρεσίας στο Στρατό Ξηράς, η οποία αποστολή μετακλήθηκε στην Ελλάδα το 1911 από την κυβέρνηση του Ελ. Βενιζέλου προκειμένου να ασχοληθεί με την οργάνωση και εκπαίδευση του Στρατού.
Με τον Ν. 3995 της 7ης Ιανουαρίου 1912, «Περί συνθέσεως του ενεργού στρατού» ιδρύεται ο Λόχος ασυρμάτου τηλεγραφίας και αεροπλοΐας, στο Τάγμα συγκοινωνιών του 2ου Συντάγματος μηχανικού, που αποτέλεσε την πρώτη φάση της Αεροπορίας Στρατού. Στη συνέχεια έχουμε τις εξής μεταβολές:
α. Το 1913 η αεροπλοΐα ανεξαρτητοποιείται και δημιουργείται ο Λόχος Αεροπορίας
β. Το 1915 ο Λόχος καταργείται και δημιουργείται η Αεροπορική Υπηρεσία Στρατού(ΑΥΣ).
γ. Το 1918 καταργείται η ΑΥΣ και δημιουργείται το Αεροπορικό Σώμα.
δ. Το 1925 είναι έτος σταθμός για την Αεροπορία Στρατού καθότι συγκροτείται σε ίδιον όπλο με τίτλο «Όπλον Αεροπορίας».
Εξάλλου, τον Σεπτέμβριο του 1911 άρχισαν διαπραγματεύσεις από τον πρέσβη της Ελλάδος στο Παρίσι Άθω Ρωμάνο, για την αγορά Γαλλικών αεροπλάνων, καθότι η Γαλλία ήταν η μόνη χώρα που είχε αναπτύξει αεροπορική βιομηχανία αλλά και πρωτοπορούσε στην εκπαίδευση χειριστών. Τελικά αγοράστηκαν έξι αεροπλάνα ΗENRY FARMAN από την εταιρεία των αδελφών Φαρμάν, στο ποσό των 123.000 γαλλικών φράγκων.
Στο τέλος Νοεμβρίου μετά από επιλογή απεστάλησαν για εκπαίδευση στη σχολή FARMAN στο Ετάμπ(Étampes) 41 χλμ. ΝΔ από το Παρίσι, ο Υπλγός(ΠΒ) Καμπέρος Δημήτριος, ο Υπλγός(ΜΧ) Μιχαήλ Μουτούσης, ο Ανθλγός(ΠΖ) Παπαλουκάς Λουκάς και ο Ανθλρχος Χρίστος Αδαμίδης, ενώ στο τέλος Μαρτίου 1913 απεστάλησαν ο Υπλγός(ΠΒ) Δράκος Μάρκος και ο Ανθλρχος Νοταράς Παναγιώτης. Η εκπαίδευσή τους προέβλεπε την απόκτηση πολιτικού και στρατιωτικού πτυχίου αεροπόρου.
Ο πρώτος που απέκτησε το πολιτικό πτυχίο αεροπόρου ήταν ο Υπλγός(ΠΒ) Καμπέρος Δημήτριος, για τον λόγο αυτό κλήθηκε στην Ελλάδα τον Μάϊο του 1912, προκειμένου να συμμετάσχει στα μεγάλα στρατιωτικά γυμνάσια του Στρατού, ενώ από τα αγορασθέντα αεροπλάνα τα τέσσερα είχαν ήδη μεταφερθεί στην Ελλάδα.
Στις 13 Μαϊου 1912 ο Καμπέρος εκτέλεσε την πρώτη πτήση στρατιωτικού αεροπλάνου, ενώ τις επόμενες ημέρες συμμετείχε στα γυμνάσια του στρατού.
Στις 27 Μαΐου 1912 σε σχετική τελετή ο πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος βαπτίζει τα τέσσερα αεροπλάνα και τους δίδει τα ονόματα Δαίδαλος, Αετός, Γυψ και Ιέραξ.
Ο Καμπέρος στη συνέχεια μετατρέποντας τον Δαίδαλο σε υδροπλάνο, αποθαλασσώνεται στις 22 Ιουνίου 1912 από το Φάληρο και πραγματοποιεί πτήση μέχρι την Ύδρα και κατά την επιστροφή του κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας υδροπλάνου 110 χλμ./ώρα.
Στο τέλος Σεπτεμβρίου 1912, ανακαλούνται λόγω της επιστράτευσης οι εκπαιδευόμενοι αξιωματικοί, από τους οποίους οι τέσσερις Καμπέρος, Μουτούσης, Νοταράς και Αδαμίδης, που δίκαια χαρακτηρίζονται ως «οι πρωτοπόροι των Ελλήνων αεροπόρων», στελεχώνουν τον Λόχο ασυρμάτου τηλεγραφίας και αεροπλοϊας που έχει εγκατασταθεί στην Λάρισα. Ο Υπλγός(ΠΖ) Παπαλουκάς Λουκάς και ο Υπλγός (ΠΒ) Δράκος Μάρκος επέστρεψαν στο όπλο τους, επειδή είχαν μόλις αποκτήσει πολιτικό πτυχίο και δεν είχαν δυνατότητα να συμμετάσχουν σε πολεμικές αποστολές.
Με την έναρξη του πολέμου την 5η Οκτωβρίου 1912 ο Καμπέρος εκτελεί την πρώτη ελληνική αεροπορική πολεμική αποστολή, προβαίνοντας στην αναγνώριση των Οθωμανικών στρατευμάτων στην περιοχή Ελασσόνας.
Μετά από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης στις 26 Οκτωβρίου 1912, οι επιχειρήσεις μεταφέρθηκαν στο μέτωπο της Ηπείρου, όπου δέσποζαν τα οχυρά του Μπιζανίου. Η Αεροπορία Στρατού έδρασε από περιοχή της Νικόπολης που επελέγη ως αερδρόμιο, με 4 Maurice Farman M.F.7 .
Η πρώτη αποστολή στο Μπιζάνι εκτελέστηκε στις 5 Δεκεμβρίου 1912 από τον Υπολοχαγό Μιχαήλ Μουτούση, ο οποίος αναγνώρισε και βομβάρδισε τις θέσεις του Οθωμανικού Στρατού και στη συνέχεια αποσπάσθηκε στο Αρχηγείο του Στόλου, Οι αποστολές συνεχίστηκαν, από τον Υπίλαρχο Νοταρά και τον Ανθυπίλαρχο Αδαμίδη, μέχρι την απελευθέρωση των Ιωαννίνων την 21η Φεβρουαρίου 1913.
Την 24η Ιανουαρίου1913 εκτελείται η πρώτη, σε παγκόσμια κλίμακα, αποστολή ναυτικής συνεργασίας στον Ελλήσποντο με υδροπλάνο Maurice Farman, με χειριστή τον Υπλγό(ΜΧ) Μιχαήλ Μουτούση και τον Σημαιοφόρο Αριστείδη Μωραϊτίνη ως παρατηρητή, ο οποίος πετούσε για πρώτη φορά, χωρίς να έχει υποστεί καμιά σχετική εκπαίδευση παρατηρητή.
Η Αεροπορία Στρατού την 4η Απριλίου 1913, είχε την πρώτη της απώλεια. Ο Ανθλγός(ΜΧ) Αργυρόπουλος Εμμανουήλ, ο οποίος είχε καταταγεί με ειδικό νόμο στην Αεροπορία, αφού ήταν ο πρώτος αεροπόρος που πέταξε στην Ελλάδα με πολιτικό αεροπλάνο στις 8 Φεβρουαρίου 1912, σκοτώθηκε λόγω πτώσεως του αεροπλάνου του στην περιοχή Λαγκαδά.
Μετά τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων εκτός από την ίδρυση σχολής αεροπορίας το 1915 στο Λεμπέτ της Θες/νίκης από τον Καμπέρο, Τχη πλέον της επιμελητείας, δεν υπάρχει κάποια αξιόλογη εξέλιξη.
Με την είσοδο της Ελλάδος το 1917 στον Α΄ Π.Π., ιδρύονται τέσσερις πολεμικές μοίρες οι 532, 531, 533 και 534 κατά σειρά ίδρυσης, με προσωπικό από Έλληνες και Γάλλους , στο διάστημα από Δεκέμβριο 1917 μέχρι Οκτώβριο 1918,. Μόνο η 531 είχε έλληνα διοικητή τον έφεδρο Υπίλαρχο Ζάννα Αλέξανδρο. Η 534 τον Μάρτιο του 1919 έλαβε μέρος στην εκστρατεία της Ρωσίας με διοικητή τον Λγό(ΠΒ) Οικονομάκο Πέτρο. Το 1919 η Αεροπορική Σχολή που είχαν ιδρύσει οι Γάλλοι στο Σέδες παραδίδεται στην Αεροπορία Στρατού και λειτούργησε μέχρι το 1932.
Στην μικρασιατική εκστρατεία η Αεροπορία Στρατού συμμετείχε με τρεις μοίρες τις 531, 532 και 533 οι οποίες μετονομάστηκαν σε Α´, Β´ και Γ´ αντίστοιχα. Επίσης μέχρι το τέλος των επιχειρήσεων (1922) συγκροτήθηκαν άλλες δύο Μοίρες, η Δ´ και η Ε´.
Το 1928 ο Σχης Αδαμίδης Χρίστος ως παρατηρητής και ο Υπλγός Παπαδάκος Ευάγγελος ως χειριστής με κατάλληλα διασκευασμένου αεροπλάνο Breguet (Μπρεγκέ) 19 της Αεροπορίας Στρατού, με το όνομα «ΕΛΛΑΣ», εκτελούν από τις 8 Ιουνίου 1928 μέχρι την 1 Ιουλίου 1928, τον γύρο της Μεσογείου, διανύοντας απόσταση 12.000 χλμ. και διανοίγοντας πρώτοι τις οδούς των αιθέρων στους Έλληνες αεροπόρους. Το γεγονός αυτό είχε μεγάλο αντίκτυπο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Στις 23 Δεκεμβρίου 1929 δημοσιεύθηκε ο Νόμος 4451 «Περί συστάσεως Υπουργείου Αεροπορίας», ο οποίος αποτέλεσε τη βάση για τη συγχώνευση της Αεροπορίας Στρατού και της Ναυτικής Αεροπορίας και τη δημιουργία της Πολεμικής Αεροπορίας, ως ανεξάρτητου κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων. Υπουργός Αεροπορίας ανέλαβε ο Πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος και Υφυπουργός ορκίστηκε ο Αλέξανδρος Ζάννας.
Οι πεσόντες αεροπόροι της Αεροπορίας Στρατού στο διάστημα από 1912 μέχρι 1930 ανήλθαν σε 38, ενώ κατά το διάστημα από 1931 μέχρι 1947, οι πεσόντες αεροπόροι της Πολεμικής Αεροπορίας που προήρχοντο από την Αεροπορία Στρατού ανήλθαν σε 32. Σύνολο πεσόντων 70.
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1947-1968
«Η Επανίδρυση»
Βρισκόμαστε στο έτος 1946. Η εδώ Αγγλική Αποστολή προτείνει να υιοθετήσει ο Ελληνικός Στρατός τον θεσμό των Εναέριων Παρατηρητηρίων (Air Observation Post) σύμφωνα με την δική τους οργάνωση. Δηλαδή μονάδες με ελαφρά μονοκινητήρια αεροσκάφη που οργανικά να υπάγονται στην Αεροπορία αλλά με χειριστές πεπειραμένους Αξιωματικούς του Πυροβολικού. Η ελληνική αποστολή έπειτα από την βασική εκπαίδευση στην Σχολή Πυροβολικού, ξεκινά για την Αγγλία. Αρχηγός της Αποστολής ο Τχης Δημουλίτσας Ανδρέας.
Έτσι από τον Ιανουάριο του 1947 η ομάδα των 2 αξιωματικών του Στρατού Ξηράς και των 4 της ΕΒΑ φοιτούν πρώτα στη Βασιλική Σχολή Πυροβολικού, κατόπιν στην αντίστοιχη Σχολή Αεροπορίας Στρατού και μετά σε Μονάδα Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης.
Με την επιστροφή στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1948 συγκροτείται Μοίρα ΕΠΑΡ με έδρα την Αερ. Βάση Ελευσίνας. Τον Ιανουάριο του 1949 συγκροτείται το 1ο Σμήνος Συνεργασίας Πυροβολικού το οποίο διαλύεται τον Αύγουστο του 1949.
Στη συνέχεια αποφασίζεται η ίδρυση και οργάνωση της Αεροπορίας Στρατού η οποία θα υπάγεται αποκλειστικά στη Δνση Πυροβολικού του ΓΕΣ, η Εκπαίδευση Αξ/κών Πυροβολικού θα γίνεται στην Σχολή Αεροπορίας (Τατόϊ), η Εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού για απόκτηση Πτυχίου Μηχανικού Α/Φ στις Τεχνικές Σχολές Αεροπορίας και τέλος να γίνει προμήθεια από τις ΗΠΑ αριθμού Α/Φ καταλλήλων ως ΕΠΑΡ. (Δ24) Η εκπαίδευση της 1ης σειράς αρχίζει στην Σχολή Αεροπορίας στο Τατόϊ τον Απρίλιο του 1950 με τα πτητικά μέσα της Αεροπορίας και με εκπαιδευτικό πρόγραμμα 50 ωρών με το Α/Φ Tiger Moth, 30 ωρών με το Α/Φ Auster και 1070 ωρών με το Α/Φ L-18B.Τον Αύγουστο του 1950 συγκροτείται η 190 Μοίρα ΕΠΑΡ υπο την Δνση ΠΒ, Στις 28 Οκτ 1950 γίνεται η απονομή των διακριτικών της 1ης Σειράς Χειριστών, στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας παρουσία του Αρχηγού της Αεροπορίας και του υπεύθυνου της Αμερικανικής Αποστολής.
Για να καλυφθούν οι ανάγκες του ΣΞ σε εκπαιδευτές πτήσεων, αποφασίζεται η αποστολή χειριστών στη Σχολή Αεροπορίας για εκπαίδευση εκπαιδευτών. Οι πρώτοι εκπαιδευτές Αρχικής Εκπαιδεύσεως «Γ» φαίνονται στη διαφάνεια. Με την επιστροφή στην Πάχη των επιτυχόντων ιδρύεται η Μοίρα Εκπαίδευσης ΕΠΑΡ ή Πτέρυγα ΕΠΑΡ όπως είναι επίσης γνωστή. Στις 18 Οκτωβρίου 1952 έχουμε το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα με Α/Φ L-18C με πλήρωμα τους Υπλγο Περισσάκη Γεώργιο και τον Στρ Σπανάκη Μιχαήλ.
Στην Πάχη λοιπόν έχουμε από τον Αυγ του 1950 μέχρι τον Σεπτ του 1952 την 190 ΜΕΠΑΡ, από τον Οκτ του 1952 μέχρι τον Φεβ του 1954, συνυπάρχουν στο ίδιο Α/Δ η 190 ΜΕΠΑΡ και η ΜΕΕΠΑΡ, ενώ τον Φεβ του 1954 διαλύεται η 190 ΜΕΠΑΡ και παραμένει στο Α/Δ συνεχίζοντας το εκπαιδευτικό της έργο η ΜΕΕΠΑΡ.
Τον Φεβ του 1954 συγκροτείται στην Ν. Ιωνία Βόλου η 200 ΜΕΠΑΡ που υποστηρίζει την 1η Στρατιά.
Tον Φεβ του 1956 συγκροτούνται τρεις νέες Μοίρες ΕΠΑΡ προκειμένου να εξυπηρετήσουν τα αντίστοιχα ΣΣ (Σώματα Στρατού). Τα Σμήνη διαλύονται και τα πτητικά τους μέσα ενσωματώνονται στις Μοίρες.
Την ίδια χρονιά αρχίζει η εκπαίδευση αξκων και υπαξκων του ΤΧ προκειμένου η συντήρηση των πτητικών μέσων να αποδεσμευτεί από την Αεροπορία, ενώ συγκροτούνται τα 200 και 201 Συνεργεία Επισκευών στη Ν.Ιωνία και Πάχη αντίστοιχα.
Τον Οκτ του 1960 ξεκινά η αναδιοργάνωση των ΕΠΑΡ αρχικά με την διάλυση των Μοιρών και την συγκρότηση των Λόχων Αεροπορίας Στρατού, ακολουθούμενη από την επάνδρωση των μονάδων αυτών με χειριστές προερχόμενους από τα υπόλοιπα όπλα και από τα σώματα ΕΜ και ΤεΣ. Στην προβαλλόμενη διαφάνεια βλέπουμε τη χρονιά εισόδου χειριστών και από άλλα Όπλα και Σώματα. Τον Φεβ του 1961 η ΜΕ ΕΠΑΡ δίνει την θέση της στην Σχολή Αεροπορίας Στρατού . Την ίδια χρονιά εντάσσονται στην Αεροπορία Στρατού τα 10 πρώτα Ε/Π ΟΗ-13H που δίνουν νέα διάσταση στις αποστολές της.
Το 1962 υιοθετείται ο βυσσινί μπερές ως αντιπροσωπευτικό γνώρισμα της στολής των στελεχών της ΑΣ.
Το 1965 ξεκινάει η παραλαβή των πρώτων Α/Φ Cessna U-17A, 6θέσια με αναβαθμισμένες δυνατότητες σε σχέση με τα μέχρι στιγμής χρησιμοποιούμενα Piper L-21B.
Το 1965 παραλαμβάνεται το πρώτο δικινητήριο Α/Φ τύπου U-9E για την μεταφορά της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας καθώς επίσης και για την χρήση του επ ωφελεία της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού .
Στις 23-2-1966 λαμβάνει χώρα το 1ο θανατηφόρο αεροπορικό ατύχημα με Ε/Π με μοναδικό επιβαίνοντα τον χειριστή Λγο (ΠΒ) Βασιλάκο Χρήστο.
Το 1967 υιοθετείται το έμβλημα της ΣΑΣ το οποίο φέρει την φράση «Το Ιπτασθαι Τολμηρον». Επίσης συγκροτείται η Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού υπο το Αρχηγείο Στρατού με πρώτο Διευθυντή τον Ταξίαρχο Παπαδόπουλο Κων/νο. Στην προβαλλόμενη διαφάνεια μπορούμε να δούμε την οργάνωση της Αεροπορίας Στρατού την περίοδο 1960-1968.
Ορισμένα στατιστικά στοιχεία για τη 2η περίοδο για να δούμε την αύξηση του προσωπικού, των μέσων και των εγκαταστάσεων της ΑΣ από το 1947 μέχρι το 1968. Οι διαθέσιμοι χειριστές είναι πλέον 230 από τους 8 που ξεκίνησαν το 1950, οι μονάδες από 1 είναι ήδη 15, τα πτητικά μέσα αποτελούνται από 100 Α/Φ και 9 Ε/Π ενώ τα Α/Δ είναι πλέον 11.
ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1969-2013
«Η Απογείωση»
Στις 29 Ιανουαρίου 1969 πραγματοποιείται η πρώτη πτήση Ε/Π BELL UH-1
Το θρυλικό αυτό Ε/Π, γνωστό ως «Χιούι», άρχισε να κατασκευάζεται στις ΗΠΑ το 1954. Η πρώτη πτήση του πρωτοτύπου πραγματοποιήθηκε στις 20 Οκτωβρίου 1956. Η προσθήκη των Ε/Π αυτών, φέρνει επανάσταση στις επιχειρησιακές δυνατότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Δημιουργείται έτσι η ανάγκη αναδιοργάνωσης των Μονάδων
Τον Μάιο του 1969 συγκροτείται ο Λόχος Ελικοπτέρων (ΛΕΠ), ως οργανική Μονάδα της 1ης Στρατιάς, και τον Ιούνιο του 1971 το 1ο ΤΕΑΣ με άμεση υπαγωγή στην 1η Στρατιά. Επίσης τον Οκτώβριο του 1971 συγκροτείται η 21η ΔΑΣ (Διμοιρία ΑΣ) με έδρα το Α/Δ Κομοτηνής
Παράλληλα με την παραλαβή και ένταξη των «ΧΙΟΥΙ», η Αεροπορία Στρατού μέχρι το τέλος του 1993 παραλαμβάνει και άλλα Α/Φ και Ε/Π και συγκεκριμένα :
- Σαράντα επτά (47) Ε/Π Bell OH-13.
- Ένα (1) Α/Φ U-6A Beaver.
- Δύο (2) Α/Φ U-9E.
- Επτά (7) Α/Φ Cessna U-17B.
- Ένα Ε/Π Bell 212.
- Ε/Π «Χιούι» και Agusta – Bell AB-205 φθάνοντας συνολικά τα127.
Η αυξημένη ανάγκη για χειριστές που δημιουργείται, οδηγεί στον θεσμό των Αξκών Ειδικής Μονιμότητας. Η πρώτη σειρά αποφοίτησε τον Απρ του 1971. Η τελευταία σειρά αποφοίτησε στις 9-6-1989.
Τον Απρίλιο του 1973, η ΣΑΣ μετασταθμεύει από τα Μέγαρα στο στρατιωτικό Α/Δ του Αγρινίου
Τον Ιούλιο 1974 εξέρχονται από την Σχολή ΑΣ οι πρώτοι τρείς Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού. Ο θεσμός συνεχίσθηκε και συνολικά μέχρι το 1999, όταν και σταμάτησε, εκπαιδεύθηκαν 26 σειρές χειριστών του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίοι ανέπτυξαν δεσμούς φιλίας και συνεργασίας με τους συναδέλφους τους του Στρατού Ξηράς. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οι δύο ηρωικοί χειριστές Καραθανάσης και Βλαχάκος, του Ε/Π που κατέπεσε στα Ίμια, είχαν αποφοιτήσει από την Σχολή ΑΣ το 1991 και 1992 αντίστοιχα.
Την 1η Οκτωβρίου του 1974 συγκροτείται στο Α/Δ Στεφανοβικείου το 307 ΤΣΥΑΥ με την ταυτόχρονη μετεγκατάσταση της ΣΑΣ από το Α/Δ Αγρινίου.
Τον Αύγουστο του 1977 συγκροτείται με προσωρινή έδρα το Α/Δ Νέας Ιωνίας Βόλου το 2ο ΤΕΑΣ. Στις 31 Αύγουστου 1978 μετακινήθηκε και εγκαταστάθηκε οριστικά στο Α/Δ Πάχης
Στις 25 Ιουλίου 1979 το 1ο ΤΕΑΣ μετασταθμεύει και εγκαθίσταται οριστικά στο Α/Δ Στεφανοβικείου.
Έτσι για τις Μονάδες της Αεροπορίας Στρατού, προκύπτει η εικόνα που φαίνεται στην διαφάνεια.
Το έτος 1982 παραλαμβάνονται 5 Ε/Π CH-47C.Απόδειξη της διεθνούς επιτυχίας του συγκεκριμένου Ε/Π είναι οι επόμενες δύο διαφάνειες της εταιρίας BOEING, στις οποίες φαίνεται η εξέλιξη της παραγωγή του Ε/Π Σινούκ από το 1961 με την εμφάνιση του Α μοντέλου μέχρι και το 2022 όπου το μοντέλο F θα συνεχίσει να παράγεται.
Το 2023 προγραμματίζεται η αντικατάσταση του από κάτι εντελώς νέο μεν, αλλά βασισμένο στην ίδια αξιόπιστη φιλοσοφία των συζευγμένων στροφείων.
Επίσης συγκροτείται το 3ο Τάγμα Αεροπορίας Στρατού (3ο ΤΑΣ) και διαλύονται οι περισσότεροι ΛΑΣ.
Το 1985 παραλαμβάνονται από τη ΣΑΣ τριάντα (30) Ε/Π Breda-Nardi NH-300C τα οποία παραμένουν μέχρι και σήμερα το βασικό εκπαιδευτικό Ε/Π της Αεροπορίας Στρατού.
Τον Οκτώβριο 1994 συγκροτείται και λειτουργεί υπό την 1η Στρατιά το 1ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων (1ο ΤΕΕΠ). Έδρα της Μονάδας το Α/Δ Στεφανοβικείου. Εξοπλίζεται με είκοσι (20) Ε/Π McDonnell Douglas AH-64A+ Apache
Τα υπερσύγχρονα επιθετικά Ε/Π «Απάτσι» προσδίδουν πλέον την δυνατότητα διεξαγωγής μάχης από την ΑΣ και αναβαθμίζουν την αποτρεπτική ισχύ ολόκληρου του Ελληνικού Στρατού.
Η απόκτηση επιθετικών Ε/Π από τον Ελληνικό Στρατό, ωθεί την ΑΣ σε νέα φάση αναδιοργάνωσης.
Με τον νόμο περί «Ιεραρχία και Εξέλιξη των μονίμων αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και άλλες διατάξεις» καθορίζεται ότι η Αεροπορία Στρατού αποτελεί το Έκτο Όπλο του Στρατού Ξηρά και με το Προεδρικό Διάταγμα Υπ’ Αριθμ.107 του 1998 καθορίζεται η «Αποστολή και Συγκρότηση του Όπλου της Αεροπορίας».
Τον Ιανουάριο του 1998 συγκροτείται 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού (1η ΤΑΞΑΣ) ο πρώτος επιχειρησιακός Σχηματισμός της Αεροπορίας Στρατού. Από τότε υπάγεται οργανικά και διοικητικά στο Β’ ΣΣ. Έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ είναι το Α/Δ Στεφανοβικείου. Τον Ιανουάριο του ίδιου έτους, συγκροτείται το 4ο ΤΕΑΣ με έδρα το Α/Δ Πάχης Μεγάρων. Αποτελεί οργανική Μονάδα της1ης ΤΑΞΑΣ. Ακόμη, συγκροτείται στο Α/Δ Στεφανοβικείου Τάγμα Υποστήριξης
Έτσι για τις Μονάδες της Αεροπορίας Στρατού προκύπτει η εικόνα που βλέπετε στην διαφάνεια.
Το 2001 το 4ο ΤΕΑΣ παραλαμβάνει επτά (7) νέα Ε/Π Boeing CH-47D(LR) Chinook τα οποία διαθέτουν ηλεκτρονικά ελεγχόμενους Κ/Ν, βελτιωμένα συστήματα επικοινωνιών και ναυτιλίας, ραντάρ καιρού και σύστημα αντιμέτρων για αντιμετώπιση Α/Α όπλων.
Επίσης παραλαμβάνονται και δύο (2) Α/Φ C-12 RAP, με βασική αποστολή την εκτέλεση αεροφωτογράφισης για τις ανάγκες χαρτογράφησης της ΓΥΣ.
Η Αεροπορία Στρατού έχει φθάσει πλέον σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο εξοπλισμού και οργάνωσης, έτσι της δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχει σε αποστολές στο εξωτερικό προβάλλοντας διεθνώς την χώρα μας και κερδίζοντας το σεβασμό των Νατοικών μας συμμάχων.
- Αλβανία με Ε/Π «Χιούι» και «Σινουκ» το 1999-2000,
- Βοζνία (Τούζλα) επιχείρηση «ΑΛΘΕΑ» το 2005
- Συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Σχηματισμό ταχείας αντίδρασης HELLBROC με μικτή Δρία Ε/Π «Σινούκ» από το 2007.
- Αλβανία, μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στις πλημύρες του 2010
- Συμμετοχή με τα ΕΕ/Π «Απάτσι» σε πολυεθνικές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις, όπως με Ισραηλινά Ε/Π «Απάτσι» το 2011 και το 2012.
Το 2005 εγκρίνεται η τελευταία μελέτη αναδιοργάνωσης της ΑΣ.
Στις 22 Αυγούστου 2005 συγκροτείται το 2ο ΣΥΑΣ με έδρα το Α/Δ Πάχης Μεγάρων, το 2ο Τάγμα Υποστήριξης Αεροδρομίου (2ο ΤΥΑΔ) και το 2ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων Α.Σ. (2ο ΤΕΕΠ) με έδρα το Α/Δ Πάχης
Μια αξιοσημείωτη εξέλιξη της περιόδου αυτής είναι η αποφοίτηση στις 09 Σεπ 2005 της πρώτης γυναίκας χειριστή Ε/Π από την Σχολή Αεροπορίας Στρατού. Το παράδειγμα της ακολουθούν και άλλες γυναίκες συνάδελφοι.
Αρχές του 2007 καταφθάνει στο λιμάνι του Πειραιά το πλέον τεχνολογικά εξελιγμένο ΕΕ/Π παγκοσμίως: πρόκειται για τα δώδεκα (12) Ε/Π Boeing AH-64DHA Apache που θα εξοπλίσουν το 2ο ΤΕΕΠ.
Στο πλαίσιο της ανανέωσης του αεροπορικού στόλου της Αεροπορίας Στρατού φθάνουν στην Πάχη Μεγάρων στις 7 Ιουνίου 2011 τα δύο (2) πρώτα μεταφορικά Ε/Π NHI NH-90 TGRA από τα είκοσι παραγγελθέντα και τα οποία εντάσσονται στις τάξεις του 2ου ΤΕΑΣ.
Το Γαλλόγερμανικής κατασκευής Ε/Π ΝΗ-90 ενσωματώνει τις πλέον πρόσφατες τεχνολογίες στην κατασκευή αεροπορικών μέσων: Flight by wire, κονσόλες ψηφιακών οθονών πολλαπλών ενδείξεων, αυτόματο πιλότο,άτρακτο από συνθετικά υλικά, κ.α.
Στις 27 Αυγούστου 2012, το 2ο ΤΕΕΠ μετακινήθηκε οριστικά στην νέα του έδρα, το Α/Δ Στεφανοβικείου.
Η ιστορία της ΑΣ δεν διαμορφώνεται μόνο από την εξέλιξη στην αναδιοργάνωση των Μονάδων της και της υλοποίησης των εξοπλιστικών της προγραμμάτων. Η ιστορία της ΑΣ αποτυπώνεται και μέσα από τις θυσίες των συναδέλφων που έφυγαν πρόωρα και τιμούμε σήμερα και αποδεικνύει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι με τον ιδρώτα και το αίμα μας σφυρηλατούνται ισχυροί δεσμοί και στήνεται το οικοδόμημα του θαυμάζουμε σήμερα. Ιερό μας χρέος είναι να κρατάμε βαθιά στην μνήμη μας τους 38 πεσόντες συνάδελφους της περιόδου 1912 μέχρι 1930 αλλά και τους επίσης 38 πεσόντες της περιόδου 1947-2013, οι οποίοι έδωσαν τη ζωή τους κατά την εκτέλεση του καθήκοντος .
Ευχαριστώ.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Υπτγο εα κύριο Κατσάτο Χρήστο, επίτιμο μέλος της ΛΑΣ, τον κ. Δημήτρη Σαμπάνη, μέλος της ΛΑΣ και ιστορικό και τον Ανχη (ΑΣ) κ. Βασίλη Γιάννο για τη συνδρομή τους στην πραγματοποιηθείσα παρουσίαση με τη διάθεση υλικού και χρόνου.
Βασίλειος Νικολόπουλος, Πρόεδρος της ΛΑΣ
Ομιλία στην Ημέρα Μνήμης και Τιμής,
Στεφανοβίκειο 2013