Με αφορμή σχόλια που αναρτήθηκαν σε διάφορες ιστοσελίδες και αφορούν στην πτήση του Α/ΓΕΕΘΑ με ελικόπτερο ΝΗ-90 στα Ψαρά, για την 188η επέτειο του ολοκαυτώματος του νησιού, θα ήθελα να σημειώσω τα παρακάτω:
Το αναφερόμενο κόστος ώρας πτήσης (ΚΩΠ) της τάξης των 24.000 ευρώ είναι αυθαίρετο και υπερβολικό (για λόγους σύγκρισης το CHINOOK έχει ΚΩΠ 4.517 ευρώ, σύμφωνα με το ΦΕΚ Β 169/2012). Για τα ελληνικά ελικόπτερα ΝΗ-90, το ΚΩΠ δεν έχει προσδιορισθεί, διότι δεν έχουν συμπληρώσει ικανό χρόνο χρήσης για να γίνει αξιόπιστη κοστολόγηση.
Σύμφωνα με τον αντίστοιχο Γενικό Κανονισμό του ΓΕΕΘΑ, για την κοστολόγηση λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες καύσιμα-λιπαντικά, ανταλλακτικά, υπηρεσίες από τρίτους (επισκευές από ΕΑΒ, κλπ), διοικητικά έξοδα (μισθοί, πτητικά, εργατοώρες κλπ). Το ετήσιο συνολικό κόστος αυτών των παραγόντων αναγόμενο στις κατ’ έτος ώρες πτήσεως του κάθε τύπου ελικοπτέρου αποτελούν το ΚΩΠ αυτού. Επομένως αυτονόητο είναι ότι το πραγματικό κόστος της συγκεκριμένης πτήσης είναι η κατανάλωση καυσίμων και ελαιολιπαντικών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πτήση Μέγαρα- Ψαρά- Μέγαρα είναι περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά, με δεδομένη ωριαία κατανάλωση περίπου 450 λίτρα, η συνολική κατανάλωση είναι 750 λίτρα καυσίμου JP-8 ( περίπου 0,7 ευρώ/λίτρο), ήτοι 525 ευρώ, άρα μαζί με τα ελαιολιπαντικά το πραγματικό κόστος δεν ξεπέρασε τα 650 ευρώ. Αν λάβουμε υπόψη ότι μετέφερε και 11-12 επιβάτες για την εκδήλωση (Α/ΓΕΣ, Α/ΓΕΝ κλπ) το κόστος ανά επιβάτη δεν ξεπερνάει τα 60 ευρώ (μετ’ επιστροφής).
Πέραν αυτών που αποτελούν μία στενή οικονομική προσέγγιση, θεωρώ σημαντικότερο την παρουσία της Ηγεσίας στα ακριτικά νησιά, αλλά κυρίως ότι με τη συγκεκριμένη πτήση, ο Α/ΓΕΕΘΑ και ο Α/ΓΕΣ προφανώς περνούν μηνύματα εμπιστοσύνης προς πάσα κατεύθυνση, είτε προς τα έξω είτε προς το εσωτερικό, για το υπόψη ελικόπτερο, που η «κατασκευαστική του διαδρομή» και οι καθυστερήσεις παραδόσεών του, έχουν δημιουργήσει σειρά προβλημάτων και αμφισβητήσεων.
Σάββατο, 30 Ιουνίου 2012